הויתור בעקדת יצחק

הוקשה לי במשך שנים, הרי הקדוש ברוך הוא הבטיח לאברהם "כי ביצחק יקרא לך זרע", אז כיצד אברהם אבינו הולך לשחוט אותו אם על ידי מעשה זה יתברר הבורא כלא עומד בדיבורו ?

האם האמת יכולה להיות חלק נפרד מהבורא ? האם אברהם היה מוכן לתפוס את הבורא כאינו עומד בדבריו ?

ישנה צורת התייחסות לאמונה כי "האמונה מעל לשכל", אבל גם אם משפט זה נכון (אני לא בטוח לגבי זה), האם עד כדי כך, האם אברהם שתמה "חלילה לך, השופט כל הארץ לא יעשה משפט", לא יתמה לנוכח הדבר שהבורא לא עומד בדיבורו ?

שאלה זו שאלתי רבים וטובים, ומעולם לא קיבלתי תשובה שהניחה לי את הדעת. לעיתים נראה לי שהשאלה כה מהותית בתפיסת האמונה, יתכן אדם אחד שיתקשה בה מאוד, ואדם אחר שלא יראה כל קושיה ואולי גם להפך, יחשוב את עצם ההתעסקות בנושא לחסרון באמונה.

*

חז"ל נוגעים בבעיה:

אמר לו הקב"ה: אברהם, לא אחלל בריתי ומוצא שפתי לא אשנה, כשאמרתי לך קח נא את בנך, לא אמרתי שחטהו אלא והעלהו, לשם חיבה אמרתי לך. אסיקתיה (העלית) וקיימת דברי, ועכשיו אחתיניה (הורידהו). (בראשית רבה נו ח)

חז"ל מתייחסים לסתירה בדברי הקב"ה כדבר שלא יתכן, כדברי הפסוק "לא אחלל בריתי ומוצא שפתי לא אשנה", (תהילים פט) ומבארים שאברהם הלך לשחוט משום שטעה בפרוש הציווי.

ולפיכך השאלה מתחזקת, הלא חוק זה שאין הקב"ה מחלל את מוצא שפתיו היה – מן הסתם – ידוע לאברהם, וכיוון שאת התשובה לשאלה לא ידע, כיצד קיבל את החילול ? היה לו לשאול על כך.

ולא מתקבל על הדעת כי זה עצמו היה הניסיון, מרוב אמונה תמימה לאפשר לבורא לעבור על כזה חוק ? כי הלא בהכרח משהוא לא מובן בציווי עצמו.

לאחר שנים של תמיהה מצאתי לעצמי בדברי הפסוק עצמו תשובה המניחה את הדעת.

"קח נא" – הקב"ה מבקש מאברהם, לא מצווה עליו.
בנך, בנך שלך, בנך שאני עצמי חייב לך את קיומו, בבקשה וותר לי עליו, והעלהו.

הניסיון של אברהם היה האם לוותר על בנו המובטח לו למען רצון השם או לדרוש את שלו.

זהו מבט חדש על הנסיון שנתנסה אברהם. לוותר על שלו, שלו מאת ה', מפני רצון ה'.

יתכן שלזה כיוונו חז"ל בדבריהם אלו:

אמר לפניו רבון העולמים בשעה שאמרת לי קח נא את בנך את יחידך היה לי מה להשיב: אתמול אמרת לי כי ביצחק יקרא לך זרע ועכשיו קח נא את בנך, וחס ושלום לא עשיתי כן אלא כבשתי רחמי לעשות רצונך. (בראשית רבה נו י)

"היה לי מה להשיב" – היתה לי זכות לדרוש את חלקי, ויתרתי עליה.

ויתור למען אלוקים. מסתבר שיש דבר כזה.

לתגובות

להכיר עוד..

תגובה אחת בנושא “הויתור בעקדת יצחק

  1. פינגבאק: תורה ואני

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s