ויצא אל אחיו

משה גדל כבן אצל בת פרעה, באותו זמן אחיו עובדים בפרך, המצרים ממררים את חייהם:

וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּפָרֶךְ וַיְמָרְרוּ אֶת חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים וּבְכָל עֲבֹדָה בַּשָּׂדֶה

הוא רחוק מאחיו, רחוק מהסבל הנורא שעובר עליהם, בדיוק בצד השני של החברה המצרית.

אבל הוא בוחר לעזוב את האזור המוגן:

וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם

ברור למשה מי הם האחים שלו, והם לא אנשי המלוכה המצרית אשר גדלוהו כבן.
אחיו הם דווקא עבדים, שפלים, בזויים, מוכים ונרדים.
כנראה לחזור לאמא בת פרעה לא יעזור להציל את אחיו הכואבים.
משה נשאר עם אחיו.

ואז:

וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁ עִבְרִי מֵאֶחָיו

המראה של איש מצרי מכה איש עברי אינו נדיר מן הסתם.
אבל משה לא מקבל אותו.

וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ וַיַּךְ אֶת הַמִּצְרִי וַיִּטְמְנֵהוּ בַּחוֹל

הוא דן במו ידיו את המצרי ואומר בזה גם אמירה ישירה ובוטה נגד פרעה ומוסד העבדות שהוא הקים: מצרי המכה דינו למות. לא פחות.
מלבד שהוא מסכן את חייו, הוא מאבד בבת אחת את הנכס היקר ביותר שלו, את הקשר לבית המלך:

וַיִּשְׁמַע פַּרְעֹה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה וַיְבַקֵּשׁ לַהֲרֹג אֶת מֹשֶׁה וַיִּבְרַח מֹשֶׁה מִפְּנֵי פַרְעֹה וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ מִדְיָן

*

מה מניע אותו ? האם הוא בא לחולל מהפכה במצרים ? האם הוא מאמין בכוחו להיות המושיע של ישראל ?

ברור שלא, משה משוכנע כי הוא האדם האחרון שמסוגל וראוי לכך.

מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל פַּרְעֹה וְכִי אוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם..
לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם גַּם מאָז דַּבֶּרְךָ אֶל עַבְדֶּךָ כִּי כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי

אם הוא בטוח שהוא לא מושיע, בטוח שלא באמת יעשה מהפכה, אז מה ההגיון לסכן את חייו כדי להרוג מצרי בודד, הרי מאות אלפי אחיו נרדים כאן ?
ועוד, האם האח המוכה הזה באמת ניצל ?! הרי מחר יבוא מצרי חדש ויכה אותו שוב.

ההגיון הוא להשאר בבית המלך. לפחות לשמור על עצמו. אולי יום אחד יתאפשר לעשות מעשה אסתר ולעזור לעמו דרך שם.

אבל משה, זה העניו מכל האדם אשר על פני האדמה, אינו רואה את הדברים בגדול. הוא לא מתכנן מהפכות.
מול עיניו עומד הכאן והעכשיו. יש פה אח מוכה. וזה דבר גדול וחשוב מספיק בכדי להגיב ולחולל צדק.
מבלי ללבוש את בגדי המושיע, מבלי להביא בשורת גאולה, ובהתעלמות מוחלטת מהסיכון הגדול וטובתו האישית.

*

ותראה כי דווקא האיש הזה שידע להתעלם לגמרי מכל עצמו ומכל רעשי הרקע כדי לראות אח מוכה ולוותר בעבורו את כל אשר לו, הוא האיש שזכה להיות מגוייס למען המטרה הענקית, לבצע את המהפכה שלא היתה מימות עולם.

לתגובה

להכיר עוד..

2 תגובות בנושא “ויצא אל אחיו

  1. מאוד יפה, זה עיקר הענווה, לא לחשוב על "עם ישראל" לא על ההיסטוריה או הגאולה וכו' וכו'. רק על הכאן ועכשיו שמולי. האדם היחיד שמולי, המעשה היחיד. ומשה היה משה בגלל הענווה. כשהיה רועה צאן היה מרכיב על גבו גדי צמא. הצמא של הגדי לא היה עניין קטן מדי.
    הרב וולבה הביא בשם רבי ירוחם, מכח מקורות בחז"ל, שהכעס שורשו הוא לרצוח. כל כעס, גם קטן, אם מתבוננים לסוף עומקו בכוחות הנפש נמצא שיש שם רצון לרצוח. ואם מתבוננים בתאווה בשורש יש רצון שזה יהיה הנצח שלי. לנצח לחוש את טעם הנקניקיה בפה. ובגאווה השורש הוא להחליף את הבורא, לשבת על הכסא שלו. רבי ירוחם אמר שצאן שהולכות אחרי הרועה לא מסתכלות מאחרי הכתף שלו לנסות להבין לאן הוא הולך. כי אין להם גאווה לרצות להיות הרועה. אנשים מנתחים את הטעויות של ראש הממשלה, ומסבירים איך היה נכון לנהוג. גם אני מוצא את עצמי מהרהר בזה. בשביל מה לטרוח לחשוב על זה, הרי ממילא אף אחד לא ישאל אותי ולא יעשה כעצתי. מסתתרת כאן הגאווה שרוצה שאני אהיה ראש הממשלה. אז אני משחק בלהיות ראש ממשלה. וכל המחשבות על מהלך ההיסטוריה, כן אתחלתא דגאולה או לא, וכו'. מה נפקא מינא אם אחשוב ואגיע למסקנה שכן אתחלתא דגאולה או שלא. זה הכל להציץ מעבר לכתף של הרועה לנסות להבין את המהלכים שלו. וזה מופרך כי מה התועלת, וגם ברור שאין לי יכולת הבין. אלא זו הגאווה שאני רוצה לסלק את הרועה ולהיות במקומו. בלי הגאווה יש לפני כרגע איש מכה איש, והנושא אם אבחר להציל את הנרדף או לא. יש לפני כרגע גדי צמא, מה אני עושה איתו. רק זו חובתי בעולמי, כל מה שיותר גדול מזה שם אני רק צאן. שם אין השתדלות ובחירה. לב מלכים ביד השם, על העניינים הגדולים של אומות ומהלכים היסטוריים אין בחירה, וממילא למה שאתעסק בלחשוב על זה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s